Afwisseling houdt het leven spannend. Geen routine, maar elke keer weer nieuwe omstandigheden, mensen, methoden en technieken. Als je werkt bij KTBA, dienstverlener op het gebied van internationale kwaliteitszorg, is een ding zeker: je hoeft je nooit te vervelen. Al was het maar doordat de verscheidenheid van de bedrijven die de hulp van KTBA inschakelen enorm groot is. Vooral bedrijven uit de voedingssector maken gebruik van de diensten van KTBA, maar ook non-food bedrijven weten KTBA goed te vinden. De aard van de hulp die deze bedrijven nodig hebben is eveneens heel breed.
Alle klanten van KTBA zijn uniek. Daarom ziet elke dag van een medewerker van KTBA er weer anders uit. De ene dag ga je als consultant een nieuwe machine valideren bij een vleesverwerkingsbedrijf, de andere dag begeleid je een externe audit van bijvoorbeeld de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bij een bakkerij. Of je gaat voor een langere periode het specificatiesysteem van alle grondstoffen updaten bij een kruiden- en specerijenfabrikant of een procesverbetering teweegbrengen bij een zuivelfabrikant. Klanttevredenheid staat hoog in het vaandel bij KTBA; vragen stellen ‘achter de vraag’ is je meerwaarde als consultant, je gaat op zoek naar de essentie van een probleem.
De diversiteit aan werkzaamheden zorgt ook voor een enorme uitbreiding van je kennis. Een consultant is nooit uitgeleerd en er zijn altijd weer nieuwe onderwerpen. De kennis die je bij verschillende klanten hebt opgedaan, kun je weer meenemen naar de volgende klant en gebruiken bij volgende werkzaamheden.
Wat zeker meespeelt bij de vergroting van je vakkundigheid, is het feit dat in de voedingssector de voedselveiligheidsnormen regelmatig vernieuwd worden. Deze vernieuwingen moeten natuurlijk doorgevoerd worden bij je klanten. En omdat elke klant uniek is, komt ook elke klant weer met andere vragen; vragen waar je zelf misschien ook niet direct een goed antwoord op weet. Gelukkig werkt er bij KTBA een groot team van consultants die allemaal hun eigen expertises hebben waar je een beroep op kunt doen. Op die manier kunnen de vragen van klanten tot op de bodem uitgezocht worden. Bovendien worden er bij KTBA regelmatig interne colleges gegeven waarmee je je deskundigheid kunt verbreden en verdiepen.